Aktuálny stav plnenia dohody s rezortom dopravy

Zrušenie intravilánov vrátane diaľničného obchvatu Bratislavy  Splnené od 15.3.2014
Písomná deklarácia MDVRR, že je proti spoplatneniu ciest II. a III. triedy a písomná garancia, že sa nebude rozširovať rozsah spoplatnenia ciest I. triedy (okrem nových úsekov).  Splnené od 7.3.2014
Pokuty za mýtne priestupky (okrem opakovaných) budú na priemernej úrovni krajín EÚ.

OD MARCA 2015 

Možnosť prejdenia do debetu  ODLOŽENÉ
 Riešenie porúch a "detských chorôb" mýta.  NESPLNENÉ
 Prehodnotenie úsekov ciest I. triedy zaradených do spoplatnenej skupiny ciest súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami.  NESPLNENÉ
 Prehodnotenie zákazov prejazdov vozidiel nad 12 tony cestami II. a III.  NESPLNENÉ
Úprava zliav a zjednotenie tabuliek zliav pri vozidlách do a nad 12 ton  NESPLNENÉ
Zníženie dane z motorových vozidiel na štandardné úrovne EÚ  NESPLNENÉ !!!
Úprava faktorov a spotrebných daní ovplyvňujúcich konečnú cenu nafty na porovnateľné úrovne okolitých krajín  NESPLNENÉ !!!
 

 

Výhrady a ciele

  1. 1. Zníženie rozsahu spoplatnených ciest Mýtom
  1. Štát

    Cestná sieť (km)

    Spoplatnené úseky

    Podiel %

    Diaľnice

    Rýchlostné cesty

    Cesty I. triedy

    Nemecko

    644359

    12819

    1,9 %

    12200

    0

    Rakúsko

    107262

    2300

    2,1 %

    2300

    0

    Česko

    128215

    1423

    1,1 %

    759

    464

    200

    Slovensko 2014

    43841

    3272

    7,5 %

    415

    243,9

    2621

  2.  
  3. 2. Zrušenie spoplatnenia intravilánov. Zahrnutie intravilánov je neštandardné.
  4. 3. Zrušenie nákladného monitoringu ciest II. a III. triedy (za 17 mil. eur), ktoré môže byť zneužité v rámci priemyselnej špionáže.
  5. 4. Zrušiť zákaz jazdy nákladným vozidlám nad 12 t v úsekoch ciest II. a III. triedy, okrem diaľkovej a tranzitnej dopravy.
  6. 5. Spoplatnené úseky v rekonštrukcii vyňať z poplatnenia.
  7. 6. Zníženie sadzieb mýta formou zliav
  8.  
  9. Štát

    Diaľnice € / km

    Spoplatnené cesty I.triedy (km)

    €/km

    Nemecko

    0,155

    0

    0

    Rakúsko

    0,3402

    0

    0

    Česko

    0,16

    200

    0,076

    Slovensko

    0,189

    1500

    0,143

    Slovensko 2014

    0,234

    2621

    0,234

  10.  
  11. 7. Umožnenie užívateľom mýtnej palubnej jednotky čerpať mýto do mínusu (debetu 50,- €)
  12. 8. Zákaz fakturácie neodôvodnených a nezákonných položiek (napr.: pokuty za prejdenie do debetu), ktoré nesúvisia s Mýtom.
  13. 9. Znížiť sadzobník extrémne vysokých pokút a upraviť ich v súlade s európskym štandardom s prihliadnutím na kúpnu silu Slovenska (príklad: ak je v rakúsku horná sadzba pokuty 800 €, tak na Slovensku môže byť maximálne 200,- € nakoľko kúpna sila/priemerná hrubá mzda v rakúsku je 4x vyššia). Konkrétne žiadame stanoviť maximálnu výšku pokút na 400,- €
  14. 10. Znížiť daň z motorových vozidiel na výšku európskeho priemeru dane z motorových vozidiel.
  15.  
  16. Štát

    Pred zavedením mýta € / súpravu

    Po zavedení mýta € / súpravu

    Nemecko

    1.860,-

    960,-

    Rakúsko

    2.960,-

    850,-

    Česko

    podľa emisných tried

    490,-

    Slovensko

    2.000,-

    2.200,-

  17.  
  18. 11. Zdaňovať len ŠPZ - žiadame zaviesť daň z motorových vozidiel pri návesových súpravách len ŠPZ ťahača aby nedochádzalo k zdaňovaniu návesov, ktoré sa nepoužívajú v reálnom čase vykonávanej prepravy.
  19. 12. Zosúladiť výklad Finančnej správy SR ohľadom doby a alikvótneho zdaňovania vozidiel z pohľadu platenia dane z motorových vozidiel (z dôvodu sezónnych prác a zamrznutého trhu v dôsledku nestabilného krízového obdobia).
  20. 13. Znížiť spotrebné dane ovplyvňujeme cenu pohonných hmôt na priemer E.Ú.  Konkrétne žiadame maximálnu výšku spotrebných daní ovplyvňujúcu cenu nafty na 0,298 €.
  21.  
  22. Štát Benzín Nafta
    Česko 0,455 0,374
    Maďarsko 0,360 0,298
    Poľsko 0,360 0,249
    Rakúsko 0,485 0,386
    Slovensko 0,515 0,481
  23.  
  24. 14. Navrhujeme navýšenie najväčšej prípustnej hmotnosti, ktorá sa vypočíta súčtom najväčšej prípustnej hmotnosti na jednotlivé nápravy.
  25. 15. Navrhujeme úpravu Smernice ku Zákonu č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách,  zrušiť zákaz jazdy motorovým vozidlám nad 3,5 t počas dní pracovného pokoja a štátnych sviatkov na všetkých spoplatnených úsekoch podľa vyhlášky č. 475 Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
  26. 16. U autobusov predĺžiť dobu platnej STK zo 6-tich mesiacov na dobu 12 mesiacov, tak ako je to v celej EÚ, a to na všetky autobusy staršie ako 8 rokov.
  27. 17. Upraviť povoľovanie prepráv nadmerne ťažkých alebo rozmerných predmetov, ktorých vozidlá prekračujú hmotnosť pripadajúcu na jednu nápravu, ustanovenú Nariadením vlády č.349/2009 Z.z. (mať možnosť vybavenia aj trvalých povolení) ako je to možné v ostatných štátoch EU.
  28. 18. Žiadame, aby bolo možné dočasne odhlásiť vozidlo, aj keď nemá platnú STK.
  29. 19. Uzákoniť refakturáciu mýtnych poplatkov.
  30.  



Copyright © 2014 UNAS - Únia Autodopravcov Slovenska
Kapitulská 8, 974 01 Banská Bystrica
IČO: 42111188, DIČ: 2023054682